Regulamin
Regulamin korzystania z systemu „Zadbana Gmina”
§1
Definicje
- Regulamin – niniejszy dokument;
- System — teleinformatyczny system obsługi zgłoszeń umożliwiający zgłaszanie,
za pośrednictwem Serwisu lub Aplikacji, według określonych kategorii, informacji dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury w przestrzeni publicznej Gminy Białe Błota, a także za pomocą którego usługodawca może informować użytkowników o wydarzeniach z życia Gminy Białe Błota. W skład Systemu wchodzi:
- Aplikacja — bezpłatna aplikacja mobilna, w ramach której świadczone są usługi drogą elektroniczną na posiadanym przez użytkownika urządzeniu mobilnym. Aplikację można pobrać ze sklepu Google Play (dla systemu Android) oraz App Store (dla systemu iOS).
- Serwis – portal internetowy za pomocą którego usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną;
SYSTEM NIE SŁUŻY DO PRZEKAZYWANIA ZGŁOSZEŃ O NAGŁYCH ZDARZENIACH NP. WYPADKACH, POŻARACH, KATASTROFACH ORAZ O INNYCH SYTUACJACH ZAGRAŻAJACYCH ZDROWIU LUB ŻYCIU, KTÓRE POWINNY BYĆ ZGŁASZANE NA NUMERY ALARMOWE - 112.
SYSTEM NIE SŁUŻY RÓWNIEŻ DO SKŁADANIA WNIOSKÓW, PODAŃ, SKARG I INNYCH PISM URZĘDOWYCH.
- Usługa — usługa w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, świadczona przez usługodawcę na rzecz użytkownika na podstawie regulaminu; polegająca na umożliwieniu komunikacji między użytkownikiem
i usługodawcą za pośrednictwem systemu, - usługodawca — Urząd Gminy Białe Błota, z siedzibą 86-005 Białe Błota, ul. Szubińska 7, który jest jednocześnie administratorem systemu,
- Wykonawca zgłoszeń — komórki i jednostki organizacyjne Gminy Białe Błota wymienione w zarządzeniu, które odpowiadają za realizację zgłoszenia;
- Strony — usługodawca i użytkownik;
- Urządzenie — telekomunikacyjne urządzenie końcowe w rozumieniu art. 2 pkt. 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci (np. komputer, laptop), w tym także końcowe urządzenie mobilne (np. smartfon, tablet);
- Użytkownik — każda osoba fizyczna powyżej 16 roku życia, korzystająca z systemu za pośrednictwem aplikacji lub serwisu, która założyła konto w systemie poprzez aplikację;
- Komunikat - informacja lub powiadomienie Push o wydarzeniach z życia Gminy Białe Błota lub informacje ze strony systemu;
- Zgłoszenie — tekstowa lub fotograficzna informacja dotycząca nieprawidłowości
w funkcjonowaniu elementów infrastruktury w przestrzeni publicznej Gminy Białe Błota, wprowadzone do systemu przez użytkownika.
- §2
Postanowienia ogólne
- Usługodawca jest jednostką samorządu terytorialnego.
- Kontakt z usługodawcą jest możliwy w każdym dniu roboczym tj. od poniedziałku
do piątku (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy) w godzinach pracy urzędu:
- Osobiście lub korespondencyjnie pod adresem: Urząd Gminy Białe Błota,
86-005 Białe Błota, ul. Szubińska 7,
- przez pocztę elektroniczną na adres email: aplikacjamobilna@bialeblota.eu.
- Użytkownik zobowiązany jest do zapoznania się z treścią regulaminu, który ustanawia aktualne zasady oraz warunki korzystania z usług dostępnych w systemie.
- Używanie systemu jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.
- Rejestracja danych kontaktowych w systemie jest jednoznaczna z dobrowolnym wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów realizacji zgłoszeń
i powiadamiania. - Użytkownik zobowiązuje się nie dokonywać celowego zakłócania działania systemów komputerowych, serwerów i sieci usługodawcy a także nie dokonywać samowolnych ingerencji i zmian w Systemie.
§3
Rodzaje Usług
- Usługodawca świadczy:
- usługę obsługi zgłoszeń użytkowników — polegającą na umożliwieniu przesłania przez użytkownika, przez System, informacji tekstowej lub fotograficznej z opisem dotyczącym nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury
w przestrzeni publicznej Gminy Białe Błota i na przekazywaniu ich odpowiednim służbom, w celu podjęcia interwencji, lub umożliwieniu przesłania pytania oraz udzielenia przez Usługodawcę odpowiedzi na pytanie, - usługę powiadamiania — polegającą na umieszczaniu, przez Usługodawcę,
w ogólnodostępnej części Systemu, komunikatów oraz powiadomień.
- Usługi świadczone przez usługodawcę są usługami nieodpłatnymi. Użytkownik ponosi jedynie koszty zgodnie z umowami łączącymi go z operatorami telekomunikacyjnymi.
- Zgłoszenie może być publikowane w systemie po weryfikacji przez usługodawcę.
- Treść zgłoszenia musi odpowiadać wybranej kategorii zgłoszeń.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za ewentualne roszczenia związane z naruszeniem praw osób trzecich.
- Zgłoszenia zidentyfikowane jako duplikaty zgłoszeń już zarejestrowanych w systemie lub zawierające niepełny, niezrozumiały lub nieprecyzyjny opis (w tym także nieprecyzyjne określenie lokalizacji, uniemożliwiające podjęcie interwencji), lub niezgodne z kategorią zgłoszeń, zostaną odrzucone. W takim przypadku wykonawca zgłoszenia zobowiązany jest zamieścić stosowną informację z uzasadnieniem o realizacji zgłoszenia „pod numerem”. Wykonawca w przypadku duplikatu zgłoszenia powinien powiązać
je w systemie tematycznie z wcześniejszymi zgłoszeniami. - Przyjęcie zgłoszenia przez usługodawcę nie jest jednoznaczne z jego realizacją.
§4
Rejestracja, zarządzanie kontem i zasady korzystania
- Użytkownicy mogą korzystać z Systemu, jako zarejestrowani Użytkownicy.
- System dostępny jest w sklepie Google Play oraz App Store.
- Rejestracja w systemie powoduje utworzenie konta użytkownika, w którym dostępne będą:
- podane przy rejestracji dane profilowe użytkownika,
- lista zgłoszonych przez użytkownika zgłoszeń oraz ich bieżący status.
- Informacja w profilu użytkownika o numerze telefonu umożliwia kontakt odpowiednim służbom interweniującym w zgłoszonej sprawie.
- Użytkownik może zarejestrować się poprzez:
- zalogowanie się do Systemu:
- kontem na portalu społecznościowym — Facebook,
- kontem dla usługi Google,
- założenie konta w Systemie.
- Konto zarejestrowanego Użytkownika, jest aktywne w systemie.
- W celu założenia konta w systemie użytkownik wprowadza następujące dane profilowe – zwane dalej „danymi profilowymi”:
- adres email — który stanowić będzie login,
- imię i nazwisko,
- hasło,
- telefon – fakultatywnie.
- Dane profilowe nie są publikowane w ogólnodostępnej części systemu, a użytkownik może je zmienić w każdym czasie.
- Użytkownik zobowiązany jest podać i utrzymywać dane profilowe zgodne ze stanem faktycznym.
- Po poprawnym podaniu danych profilowych, użytkownik otrzymuje, na podany adres email, link aktywacyjny. Po kliknięciu w przesłany link, konto użytkownika zostaje aktywowane.
- Login użytkownika wraz z hasłem, wykorzystywane są do uwierzytelniania użytkownika
w trakcie logowania do systemu. - Dokonując rejestracji w systemie użytkownik potwierdza zapoznanie się z regulaminem.
- Użytkownik zobowiązuje się nie udostępniać swojego hasła osobom trzecim pod rygorem poniesienia odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawa. W przypadku uzyskania hasła przez osobę trzecią, a także w przypadku uzasadnionego podejrzenia takiej sytuacji, użytkownik powinien niezwłocznie zmienić hasło.
- Użytkownik może wskazać adres miejsca zdarzenia za pomocą automatycznej lokalizacji (wymagany włączony GPS) lub zaznaczenie punktu na mapie lub edytowanie adresu. Następnie wskazuje właściwą kategorię i podkategorię oraz uzupełnia opis. Istnieje możliwość dodania maksymalnie 3 zdjęć ułatwiających lokalizację zgłoszenia, które
nie będą podlegały publikacji. - Po przyjęciu, zgłoszenia są publikowane w ogólnodostępnej części systemu.
- Administrator i moderator usługodawcy jest uprawniony do dokonywania wszelkich zmian w systemie, w tym zmian w zgłoszeniach użytkowników.
§5
Odpowiedzialność użytkownika
- Użytkownik przyjmuje do wiadomości, że system wykorzystuje połączenie internetowe do wielu funkcji, a za dostęp do sieci Internet lub transmisję danych może być pobierana opłata zgodnie z cennikiem operatora (dostawcy).
- Użytkownicy odpowiedzialni są za wszelkie naruszenia obowiązującego prawa oraz postanowień regulaminu podczas korzystania z systemu, a w szczególności za treść zgłoszeń.
- Zakazane jest wprowadzanie przez użytkowników jakiejkolwiek treści o charakterze bezprawnym, w szczególności:
- naruszających w jakikolwiek sposób obowiązujące prawo i dobre obyczaje, używanie wulgaryzmów i treści obraźliwych,
- wzywających do nienawiści rasowej, etnicznej, wyznaniowej,
- zawierających treści pornograficzne,
- pochwalających faszyzm, nazizm, komunizm,
- propagujących przemoc, obrażających uczucia religijne,
- uznawanych za spam lub reklamę.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za wszelkie niezgodne z prawem działania w Systemie, w tym także za podanie niezgodnych ze stanem faktycznym informacji lub nieprawdziwych danych osobowych, za naruszenie dóbr osobistych lub praw autorskich
i praw pokrewnych osób trzecich, a także za ujawnienie tajemnicy służbowej lub innej informacji poufnej. - Usługodawca zastrzega sobie prawo do natychmiastowej odmowy świadczenia Usług wobec Użytkownika, w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązującego prawa lub postanowień regulaminu.
§6
Odpowiedzialność usługodawcy
- Usługodawca jest podmiotem udostępniającym drogą elektroniczną system, mający służyć rozwijaniu idei społeczeństwa obywatelskiego. W szczególności system wspiera aktywności obywatelskie dotyczące przestrzeni publicznej umożliwiając użytkownikom zgłaszanie problemów do właściwych jednostek oraz umożliwiając komunikację związaną z ich rozwiązywaniem.
- Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu systemu, a także za utratę danych użytkownika, powstałą w wyniku działania siły wyższej, osób trzecich, a także w wyniku działania usługodawcy podjętego
w celu poprawy systemu. Usługodawca zobowiązuje się, w miarę możliwości, informować z wyprzedzeniem użytkowników o zakłóceniach w funkcjonowaniu systemu,
w szczególności o przerwach konserwacyjnych. - Usługodawca nie odpowiada za działania osób trzecich polegające na niezgodnym
z prawem lub regulaminem, wykorzystywaniu kont użytkowników. - Zawartość systemu jest dostarczana w formie SaaS, w najszerszym zakresie dozwolonym przez prawo, z wyłączeniem wszelkiej gwarancji, wyraźnej lub domniemanej, co do treści lub sposobu funkcjonowania systemu. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wynikające z korzystania z systemu, a także za treści w nim zawarte
i nie udziela żadnych gwarancji, w tym także gwarancji przydatności do określonego celu, lub braku ukrytych, lub innych wad, lub braku błędów. W szczególności usługodawca nie odpowiada wobec użytkowników i osób trzecich za:
- treści zamieszczane przez użytkowników w systemie, w tym za treść zamieszczanych zgłoszeń i komentarzy,
- jakiekolwiek szkody użytkownika spowodowane nieprawidłowym zapisem lub odczytem treści przez użytkowników,
- sposób, w jaki konta użytkownika będą wykorzystywane przez użytkowników,
- szkody powstałe w wyniku wyłączenia lub awarii systemu teleinformatycznego
i awarii sieci energetycznej, - szkody powstałe w wyniku nieprawidłowego lub niepełnego funkcjonowania systemów zewnętrznych, z którymi współpracuje system, a mianowicie ( m.in.) GPS i GPRS,
- szkody powstałe w wyniku braku ciągłości dostarczania usług, będącej następstwem okoliczności, za które usługodawca nie ponosi odpowiedzialności,
- szkody powstałe w związku z udostępnieniem, bądź korzystaniem z systemu, przez osoby trzecie, w szczególności z tytułu wykorzystania danych przez osoby nieuprawnione lub w celu niezgodnym z przeznaczeniem systemu,
- realizację zgłoszeń, które zostały odrzucone,
- za prawidłowe działanie systemu na urządzeniu użytkowanym przez użytkownika, przy czym usługodawca podejmuje wszelkie działania, aby spektrum obsługiwanych urządzeń było jak największe.
§7
Informacyjna w zakresie przetwarzania danych za pomocą systemu „Zadbana Gmina”
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 - o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r., tzw. "RODO" administrator danych
informuje, że:
- administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Gmina Białe Błota z główną siedzibą Urzędu Gminy przy ul. Szubińskiej 7 której przedstawicielem jest Wójt Gminy Białe Błota. Ponadto informujemy, że w stosunku do danych przetwarzanych przez Gminę Białe Błota w ramach zadań zleconych przez administrację rządową – Gmina Białe Błota występuje w roli współadministratora Państwa danych osobowych.
- Wszelką korespondencję w zakresie danych osobowych można prowadzić z powołanym inspektorem ochrony danych osobowych pod adresem kontaktowym e-mail: iod@bialeblota.eu Aktualne imię i nazwisko osoby pełniącej funkcję IOD, dostępne jest na stronie BIP pod adresem www.bip.bialeblota.pl w zakładce „Ochrona Danych Osobowych lub RODO”
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu korzystania z systemu do komunikacji między mieszkańcami a Urzędem Gminy w Białych Błotach, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO (zgody osoby której dane dotyczą).
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą:
- podmioty obsługujące Administratora w zakresie outsourcingu usług, z którymi Administrator podpisał umowy powierzenia, w tym BIT Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (00–854), przy al. Jana Pawła II 23, która utrzymuje oraz udostępnia system obsługi zgłoszeń (Zadbana Gmina).
- podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa tj. organy ścigania, organy administracji rządowej, inne organy administracji samorządowej jeżeli wystąpią z prawnie uzasadnionym żądaniem udostępnienia danych z w/w systemu.
- Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez czas niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane z tym że :
- w przypadku danych zawartych na koncie w aplikacji Zadbana Gmina – dane w aplikacji będą przechowywane wyłącznie do momentu usunięcia konta z systemu do komunikacji.
- w przypadku, gdy Pana/Pani zgłoszenie będzie podstawą podjęcia interwencji przez Urząd w celu realizacji zgłoszenia lub Pana/Pani zgłoszenie będzie podstawą wszczęcia postępowania administracyjnego – dane będą przechowywane w formie papierowej lub elektronicznej w wewnętrznym systemie administratora do czasu realizacji interwencji lub zakończenia postępowania administracyjnego, a po tym czasie w celach archiwalnych zgodnie z terminami archiwizacji określonymi na podstawie Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych np. Kategoria A (przechowywane wieczyście), B5, B10 (liczba lat po upływie, których dokumenty z danymi są wybrakowane), BE10 liczba lat po której dokumenty z danymi mają zostać wybrakowane lub przekwalifikowane.
- Posiada Pani/Pan prawo do dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących, prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych, prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo do usunięcia danych osobowych z systemu Zadbana Gmina, a prawo do usunięcia swoich danych przez Administratora przysługuje Panu/Pani w sytuacji, gdy wcześniej wyrażona zgoda na przetwarzanie danych zostanie przez Pana/Panią cofnięta, a przepisy ustawy szczególnej zezwalają na ich trwałe usunięcie.
- Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się wyłącznie na podstawie zgody - posiada Pan/Pani prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania , którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
- Podanie danych jest niezbędne do utworzenia konta w systemie do komunikacji. Niepodanie danych wymaganych przez aplikację Zadbana Gmina uniemożliwi założenie konta a tym samym zgłoszenie interwencji w tym systemie. Pani/Pana dane co do zasady nie będą przetwarzane w celu podejmowania zautomatyzowanej decyzji i nie będą przetwarzane w celu profilowania.
§8
Wymagania techniczne
- System stosuje pliki cookies.
- Użytkownik, w celu korzystania z Systemu, powinien zapewnić następujące wymagania techniczne:
- przez serwis:
- przeglądarka internetowa dedykowana dla systemu operacyjnego,
- aktywne połączenie internetowe,
- odpowiednie ustawienia dotyczące obsługi plików cookies,
- przez Aplikację:
- system operacyjny Android w wersji min. 4.4, lub iOS w wersji min. 11.0,
- aktywne połączenie internetowe.
- Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za niezależne od niego przeszkody, które uniemożliwiają lub utrudniają skorzystanie z systemu.
§9
Postępowanie reklamacyjne
- Reklamacje związane ze świadczeniem Usług, mogą być wysyłane na adres aplikacjamobilna@bialeblota.eu
- Reklamacja powinna zawierać imię i nazwisko, email, telefon użytkownika oraz wskazanie sprawy wraz ze wskazaniem żądania, uzasadnienia i ewentualnego zdjęcia.
- Użytkownik zostanie zawiadomiony o rozpatrzeniu reklamacji, na wskazany adres email użytkownika, w terminie 14 (czternastu) dni roboczych od dnia jej otrzymania przez usługodawcę.
§10
Zmiana Regulaminu
- Usługodawca zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w dowolnym czasie, według swojego uznania.
- Użytkownik wyraża zgodę na przestrzeganie zmienionego regulaminu przez instalację aktualizacji systemu lub zaznaczenie zgody na zmianę regulaminu.
- Jeżeli Użytkownik nie zgadza się na zmianę regulaminu, powinien niezwłocznie zaprzestać korzystania z systemu i usunąć system ze swojego urządzenia.
§11
Postanowienia końcowe
- Regulamin podlega publikacji w systemie.
- Usługodawca dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia prawidłowego działania usługi, jednakże nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia działania systemu z przyczyn niezależnych od niego.
- Za usługi telekomunikacyjne umożliwiające korzystanie z usługi odpowiadają wyłącznie ich operatorzy.
- Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za korzystanie z usługi niezgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu i szkody tym spowodowane.
- Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w świadczeniu usługi zaistniałe
z przyczyn technicznych, wynikających z infrastruktury technicznej usługodawcy
lub operatorów telefonii komórkowej (w szczególności konserwacja, przegląd, wymiana sprzętu), lub innych, niezależnych od usługodawcy. - Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne przeciążenia sieci operatorów telekomunikacyjnych, które uniemożliwiają terminowe świadczenie usługi.
- Usługodawca zastrzega sobie prawo zmiany postanowień regulaminu bez powiadomienia Użytkownika w razie zmiany przepisów prawnych lub z innej ważnej przyczyny w tym zmian funkcjonalnych systemu.
Regulamin stanowi integralną część zarządzenia oraz podlega prawu polskiemu i jurysdykcji sądów polskich.